آیت الله جوادی آملی : یک عالم زمان‌شناس نه تنها باید آنچه را سیاست‌بازان عصر او می‌کنند بداند بلکه آنچه را سیاست‌بازان معاصر او می‌اندیشند آنها را هم باید بداند تا فریب نخورد. :: لحظاتی برای عاشق بودن

لحظاتی برای عاشق بودن

نازپرورد تنعم نبرد راه به دوست عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد

لحظاتی برای عاشق بودن

نازپرورد تنعم نبرد راه به دوست عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد

لحظاتی برای عاشق بودن

آنچه که در گمان حقیر تذکری است برای بهتر دیدن و بهتر زندگی کردن خواهد آمد انشالله

خراب عشق تو را از بلا هراسی نیست
خرابه از خطر سیل در امان بوده است

به هر کجا که روم صحبت از پریشانی است
مگر حکایت زلف تو در میان بوده است

دو چشم منتظر من به کوچه کوچه شوق
مدام در طلب صاحب الزمان بوده است
...

پیام های کوتاه
  • ۹ خرداد ۹۲ , ۰۰:۳۳
    نگاه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

سلام

آیت الله جوادی آملی : یک عالم زمان‌شناس نه تنها باید آنچه را سیاست‌بازان عصر او می‌کنند بداند بلکه آنچه را سیاست‌بازان معاصر او می‌اندیشند آنها را هم باید بداند تا فریب نخورد

http://hajati.org/wp-content/uploads/2012/12/image634874933719218750.jpg

متن زیر بخشی از صحبت های آقای جوادی آملی است در نماز جمعه 22 اسفند 71 :

یکی از معروف‌ترین روایات که بعد از انقلاب به برکت انقلاب تفسیر بهتری یافت همین حدیث است که «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس»؛ یک روزگارشناس فریب نمی‌خورد [که] این ترجمه صافیِ این حدیث است اما همان طوری که قرآن ‌«یفسر بعضه ببعضا»است احادیث هم بشرح ایضاً [همچنین]؛ ما اگر خواستیم ببینیم زمان یعنی چه، باید ببینیم اهل بیت(علیهم السلام) که به ما فرمودند زمان‌شناس فریب نمی‌خورد زمان را به چه معنا کردند. [آیا] زمان یعنی تاریخ [یا] زمان یعنی تجزیه و تحلیل تاریخی یا از اینها قوی‌تر است؟ در نهج‌البلاغه یک عبارت است و در غررالحکم و درر الکلم آمُدی بیان دیگر است ـ هر دو یعنی غررالحکم و دررالکلم و نهج‌البلاغه بیانات نورانی علی(صلوات الله علیه) را جمع کردند ـ در نهج‌البلاغه این است: «اذا تَغَیَّرَ السلطان تَغَیَّرَ الزمان»؛ وقتی سلطنت، سیاست، حکومت عوض شد، زمان عوض می‌شود پس زمان‌شناس یعنی سیاستمدار؛ آن عالم سیاستمدار فریب نمی‌خورد آن عالم سلطان‌شناس [فریب نمی‌خورد] آن عرب فهد‌پرور را یک عالم باید بشناسد تا فریب نخورد؛ فرمود: «اذا تَغَیَّرَ السلطان تَغَیَّرَ الزمان». یک تلازم سیاسی و خارجی بین نحوه حکومت و پیدایش زمان و زمانه هست. خب اگر کسی عالم به زمان بود یعنی عالم به سیاست سلطنتها و جمهوریهای معاصر بود او فریب نمی‌خورد ولی اگر نشناخت سیاستها را فریب می‌خورد.


در غرر الحکم و درر الکلم این‌‌چنین آمده است که «اذا تَغَیَّرَتْ نیة السلطان تَغَیَّرَ الزمان» ـ آنچه در غرر الحکم و درر الکلم هست لطیف‌تر از چیزی است که در نهج‌البلاغه ‌ست ـ فرمود لازم نیست سلطان عملاً شروع بکند به دگرگونی، همین که تصمیم گرفت [و] اندیشه‌اش عوض شد، زمان برمی‌گردد. یک عالم زمان‌شناس نه تنها باید آنچه را سیاست‌بازان عصر او می‌کنند بداند بلکه آنچه را سیاست‌بازان معاصر او می‌اندیشند آنها را هم باید بداند تا فریب نخورد. ممکن است این حدیث را بگوید که عالمِ به زمان فریب نمی‌خورد [در حالی که] بحث این حدیث در لب است اما نه سیاستمدار است نه شاه‌شناس [و] جهلش در فکر اوست، اینکه عالم سیاسی نیست! فرمود: «اذا تَغَیَّرَ السلطان تَغَیَّرَ الزمان»؛ این در نهج‌البلاغه براساس تلازم؛ «اذا تَغَیَّرَتْ نیة السلطان تَغَّیرَ الزمان»؛ این در غرر الحکم و درر الکلم.

http://portal.esra.ir/Pages/Index.aspx?kind=2&lang=fa&id=MTU2Nw%3D%3D-W9C4AjUrbrY%3D&admin=200&SkinId=66

با تشکر از دوست عزیزم آقا مهدی قیاسی که این مطلب رو برای بنده ایمیل کرده بودند.

  • مجید تقی نجات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی